Matura z angielskiego
Tutaj dowiesz się jak przygotować się i zdać maturę z angielskiego. Znajdziesz tutaj listę zagadnień gramatycznych jak i listy słownictwa, które przygotują Cię do egzaminu dojrzałości.
Powodzenia!
Pełna lista zagadnień wymaganych na maturze z angielskiego
Matura zbliża się wielkimi krokami . . . Przygotowując się do egzaminu maturalnego, warto znać zakres materiału wymaganego na egzaminie dojrzałości. Podzieliłem go tutaj na trzy części: słownictwo, gramatykę i pisanie.
1. Słownictwo
Nr | TEMAT | ZAGADNIENIA |
1 | Człowiek | dane osobowe wygląd zewnętrzny cechy charakteru uczucia i emocje [problemy etyczne] |
2 | Dom | miejsce zamieszkania opis domu opis pomieszczeń domu i ich wyposażenia wynajmowanie mieszkania [kupno i sprzedaż mieszkania] |
3 | Szkoła | przedmioty nauczania oceny i wymagania życie szkoły kształcenie pozaszkolne [system oświaty] |
4 | Praca | zawody i związane z nimi czynności warunki pracy i zatrudnienia praca dorywcza [rynek pracy] |
5 | Życie rodzinne i towarzyskie | okresy życia członkowie rodziny czynności życia codziennego formy spędzania czasu wolnego święta i uroczystości, styl życia [konflikty i problemy] |
6 | Żywienie | artykuły spożywcze przygotowanie potraw posiłki lokale gastronomiczne [diety] |
7 | Zakupy i usługi | rodzaje sklepów towary sprzedawanie i kupowanie reklama[reklamacja] korzystanie z usług [środki płatnicze, banki, ubezpieczenia] |
8 | Podróżowanie i turystyka | środki transportu baza noclegowa informacja turystyczna wycieczki zwiedzanie wypadki i awarie |
9 | Kultura | dziedziny kultury twórcy i ich dzieła uczestnictwo w kulturze |
10 | Sport | dyscypliny sportu sprzęt sportowy imprezy sportowe [sport wyczynowy, sporty ekstremalne] |
11 | Zdrowie | higieniczny tryb życia schorzenia [ich przyczyny] objawy i leczenie niepełnosprawni uzależnienia [system ochrony zdrowia] |
12 | Nauka, technika | odkrycia naukowe wynalazki obsługa i korzystanie z urządzeń technicznych [współczesne środki przekazu i przetwarzania informacji] |
13 | Świat przyrody | klimat świat roślin i zwierząt krajobraz zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego klęski żywiołowe [przestrzeń kosmiczna] |
14 | Państwo i społeczeństwo | struktura państwa urzędy organizacje międzynarodowe problemy i konflikty wewnętrzne i międzynarodowe przestępczość [polityka społeczna, partie i politycy, kościoły i religie, gospodarka] Nazwy państw i ich mieszkańców po angielsku |
15 | Wiedza o krajach anglojęzycznych | Elementy wiedzy o krajach obszaru językowego Thanksgiving – Święto Dziękczynienia |
- 2. Gramatyka
Nr | TEMAT | ZAGADNIENIA |
1 | Czasy gramatyczne(zdania oznajmujące, zaprzeczające, pytające) | Present Simple (I go/He goes. You don’t. Do you go?) Present Continuous (You are going. You are not going. Are you going?) Present Perfect (You have gone. You haven’t gone. Have you gone?) Present Perfect Continuous (You have been going. You haven’t been going. Have you been going?) Past Simple (You went. You didn’t go. Did you go?) Past Continuous (You were going. You weren’t going. Were you going?) Past Perfect (You had gone. You hadn’t gone. Had I gone?) Past Perfect Continuous (You had been going. You hadn’t been going. Had I been going?) Future Simple (You will go. You won’t go. Will you go?) Future Continuous (You will be going. You won’t be going. Will you be going?) Future Perfect (You will have gone. You won’t have gone. Will you have gone?) Future Perfect Continuous (You will have been going. You won’t have been going. Will you have been going?) |
2 | Opowiadanie o zwyczajach w przeszłości | to be used to |
3 | Czasowniki modalne | must / have to can / could may / might should / ought to need |
4 | Składnia czasowników | “to”, “-ing” |
5 | Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne | a cup of tea, two rabbits |
6 | Przymiotniki | big, beautiful, fast, great, intelligent… Stopniowanie przymiotników |
7 | Przysłówki | beautifully, tomorrow, sometimes… |
8 | Formy dzierżawcze i zaimki | he, she, it, her, theirs… |
9 | Przyimki | in, on, at, after, for… |
10 | Przedimki | a, an, the |
11 | Liczebniki | liczebniki główne liczebniki porządkowe ułamki |
12 | Mowa zależna | John said (that) she woke up at 6 o’clock every day. |
13 | Pytania pośrednie | Are you really in love with him? |
14 | Zdania warunkowe | If you don’t eat, you are hungry. |
15 | Konstrukcje: | I wish, It’s high time, had better, would rather |
- 3. Pisanie
POZIOM PODSTAWOWY:
Nr | ZAGADNIENIA | SZCZEGÓŁY |
1 | list w formie tradycyjnej | |
2 | ||
3 | wiadomośćumieszczana na blogulub foruminternetowym | z elementami: opisu relacjonowania uzasadniania opinii przedstawiania zalet i wad przedstawiania różnych rozwiązań i poglądów |
POZIOM ROZSZERZONY:
Nr | ZAGADNIENIA | SZCZEGÓŁY |
1 | list formalny | |
2 | rozprawka | |
3 | artykuł publicystyczny | z elementami: opisu relacjonowania sprawozdania recenzji pogłębionej argumentacji |
Powodzenia w nauce i na egzaminie maturalnym!!!